Saturday 6 October 2012

zaman kanak-kanak dulu


hari ni aku rajin
jadi aku nak cerita zaman kanak-kanak aku dulu kala.
suka-suka aje aku buat benda ni

disebabkan aku ni duduk kampung dari dalam perut lagi jadi mainan aku ni semua pelik-pelik sikit.
dulu aku dengan kawan-kawan aku selalu main batu bata belakang rumah aku
batu bata tu cadang nak buat rumah tapi tak cukup modal.
tiap-tiap hari kitaorang akan ubah susunan batu bata tu
kejab jadi pejabat, kejab jadi restoran, jadi rumah.
kalau jadi pejabat kitaorang akan mintak tanda tangan sesama kitaorang.
kalau jadi restoran kitaorang akan datang restoran tu. konon nak beli makanan.
kalau jadi rumah datang rumah jiran.
pernah jugak jadikan bas. 
siap ada tiket lagi.
aku yang buat.
lepas tu bila awe terjumpa ular kat kawasan batu bata tu terus berhenti main kat situ.

satu hari tu jiran aku dia korek kolam ke, parit ke kitaorang akan main kat kawasan tu.
lepas tu korek tanah tu then jadikan tanah liat.
macam-macam lah aku buat.
benda paling hebat aku pernah buat ialah kamera digital.
kadang-kadang main jual-jual guna tanah liat tu.
feveret kuih ialah kuih karipap.
yang lain-lain semua kuih unknown. 
bila tanah liat tu dah keras  terus tak main dah
jadi main benda lain.

pernah jugak aku ngan member aku sekalian main 'traffic light' kat rumah aku.
halaman rumah aku dulu besar dan tak ada rumput
jadi senang nak main basikal.
lepas tu nanti buat lah line macam kat jalan raya.
sekejab-sekejab berhenti.
siap ada stesen minyak lagi.
stesen minyak tu dekat ampaian rumah aku.
bank dekat tingkap dan pokok durian depan rumah
*time tu pokok durian tu kecik lagi
jalan dalam dekat bawah rumah aku.
rumah aku macam  rumah melayu dulu-dulu kala.

bila dah besar sikit aku ngan member aku pernah main kahwin-kahwin.
bukan aku lah. member aku yang kena jadi pengantin.
aku siap buat tiara lagi.
bila ingat-ingat balik rasa nak gelak pun ada.
main kahwin-kahwin ni cepat jemu jadi main cuma sekali aje.

hmmm... rindu zaman kanak-kanak dulu. :'D

No comments: